PREDSTAVLJAMO  USPEŠNE  PREDUZETNICE  MINA  RAKIĆEVIĆ  (“DELIKOS”)

Ostvarila očevu viziju

Porodične firme najbolje uspevaju u svetu, pa u tom smislu ni Srbija nije izuzetak. To dobro zna Mina Rakićević, direktor kompanije “Delikos” koja se bavi proizvodnjom suhomesnatih delikatesa. Za uspehe koje je ova kompanija postigla, gospođa Rakićević nominovana je za nagradu “Cvet uspeha za ženu zmaja 2016” ! Dovoljan povod za razgovor o proizvodima koje “Delikos” nudi i za jednu zanimljivu poslovnu priču:

-Početak je bio težak, ali trud, vredan rad i vera u uspeh sigurno dovode do rezultata. Da je sad živ, moj otac Milomir Rajšić, osnivač firme koji je iznenada preminuo 2013. bio bi ponosan na ono što smo postigli – ističe Mina i nastavlja:

-Naša firma se bavi proizvodnjom visoko kvalitetnih suvomesnatih proizvoda od svinjskog i goveđeg mesa koje na naše tržište plasira pod brendom - KOSMAJSKA delikatesna radionica. Sa plasiranjem proizvoda na našem tržištu počeli smo pre samo 6 godina. Zadovoljni smo time gde se sada nalazimo i šta smo sve postigli u ovako kratko vreme, uz sve nedaće koje su nas snašle. Imamo jasan plan za sledećih 5 godina, kako i gde želimo da na kraju stignemo. Ono čime se najvise ponosim, jeste da sam nakon očeve smrti uspela da nastavim njegovu ideju, započeti posao i da ga unapredim, održim kvalitet proizvoda na visokom nivou i uposlim duplo više zaposlenih nego u trenutku preuzimanja posla.

* U čemu je formula uspeha?

-Imajući u vidu da smo mi butik proizvodnja i da takvi želimo i da ostanemo, mislim da smo na samom početku pronašli dobru nišu i da je odluka da proizvodimo i na tržište plasiramo visoki kvalitet proizvoda bila hrabra, ali dobra odluka. Obzirom da smo startovali sa proizvodnjom na početku krize 2010. godine, izgledalo je kao da smo pogrešili, ali konstantnost i trud vremenom daju rezultate. Potrošači sve više prepoznaju konstantnost kvaliteta naših proizvoda i na tome nam zahvaljuju. Mi se sa druge strane trudimo da kvalitet održimo i da ga unapredimo, prateći prehrambene i nutritivne potrebe naših potrošača.

* Šta za Vas lično znači nominacija za nagradu “Cvet uspeha za ženu zmaja” Udruženja poslovnih žena Srbije?

-Ova nominacija, najpre zato što je došla krajnje nenadano i to od strane Udruženja poslovnih žena Srbije (a žene su ključan segment naše poslovne filozofije, jer žene rade u “Delikosu”, naši su partneri i što je najvažnije žene su naši najbolji i najverniji potrošači) je za mene jako važna, jer predstavlja potvrdu da sav trud, ljubav i posvećenost koje sam uložila u razvijanje posla nakon očeve smrti nisu bile uzaludne, kao i činjenica da se to primećuje i vrednuje. Biti jedna od kandidatkinja u ovako jakoj konkurenciji za nagradu “Cvet uspeha za ženu zmaja” koju dodeljuje Udruženje poslovnih žena Srbije, za mene je prava čast.

* Postoji li neka ambicija koju još niste ostvarili?

-Naravno da postoje, jer nas zdrava ambicija uvek tera napred i da damo najbolje od sebe. Što se poslovnih ambicija tiče, želja mi je da se firma dalje razvija i napreduje, kao i da naši proizvodi i brend KOSMAJSKA delikatesna radionica budu sinonim za vrhunski kvalitet suvomesnatih proizvoda na našem i inostranom tržištu.

* Žene preduzetnici u našoj zemlji suočavaju se sa teškim problemima. Kako biste ocenili trenutnu poslovnu klimu i šta učiniti da se stvore bolji uslovi za poslovanje privatnih preduzeća?

-Podržavam nedavne državne napore koje se tiču razvoja preduzetništva u Srbiji, ali mislim da je preduzetnicima u našoj zemlji zaista teško, bez obzira da li se radi o muškarcima ili ženama. Žene su u nepovoljnijoj poziciji, jer se od njih ne očekuje da budu odvažne i preduzetnice na prvom mestu.

Što se tiče poslovne klime, mislim da je ona zaista teška i da bi vlada trebala da našim preduzetnicima pruži slične, ako ne iste, uslove kakve imaju strani investitori. Generalno, vlada bi trebalo još više da se okrene preduzetnistvu i malim i srednjim privrednim društvima, jer ona zapošljavaju najveći broj lica u Srbiji. Bilo bi od velike pomoći da se smanje porezi, doprinosi i parafiskalni nameti, kao i da se uvede red u naplatu portraživanja, jer se nalazimo u začaranom krugu potraživanja i dugovanja. Takođe, uslovi finansiranja u zemlji nisu najpovoljniji i kao malo pravno lice vrlo je teško doći do povoljnih sredstava. U krajnjoj instanci, mislim da bi nadležne državne institutije trebalo mnogo više da posvete pažnje standardizaciji i analizi kvaliteta proizvoda, pa čak i da se nađe način da se posebno stimulišu kvalitetni proizvodi proizvedeni u Srbiji. Uostalom i najuspešnije poljoprivredno-prehramebene zemlje sveta su koristile i koriste različite načine da stimulišu domaću proizvodnju.

* Šta biste poručili ženama koje se odluče da uplove u vode preduzetništva?

-Da budu odvažne i hrabre, da veruju u sebe i svoje snove i da nikad ne odustaju, čak i onda kada im se čini da se stvari ne razvijaju u željenom pravcu. Do uspeha se stiže pravim putem, a ne prečicama, a taj put zahteva dobar plan, fokus i jasan cilj, kojim se ide korak po korak, ma koliko tebalo da se do uspeha dođe – zaključuje Mina Rakićević.

 (20.10.2016)