PREDSTAVLJAMO PREDUZETNICE  NEVENKA KOSTADINOV

Svaka žena može da poleti  

INAK doo je porodična firma koja se bavi preradom drveta i proizvodnjom peleta. Preduzeće je osnovano 2007. godine sa ciljem da oživi bivšu drvnu industriju „Bor“, koja je bila nosilac razvoja male i siromašne opštine Bosilegrad. Danas, Inak d.o.o. zapošljava direktno 50-60 radnika i indirektno oko 150 kooperanata. Među zaposlenima preovladava mlađi kadar, žene, stariji od 50 godina, pripadnici romske populacije i osobe sa invaliditetom.

Glavni proizvodi su grede, daske, elementi za palete, palete i drveni okovi, elementi za nameštaj i drveni pelet. Svojim proizvodnim procesom povećali su stepen iskorišćenja drveta. Pored tržišta u Srbiji, svoje proizvode izvoze u Makedoniju, Bugarsku i Grčku.

* -Glavni motiv zbog koga smo se upustili u ovaj biznis bio je da stvorimo mogućnost i damo šansu nasim sugrađanima, da mogu da nađu sebi posao u svom gradu, da imaju od čega da egzistiraju u ovoj specifičnoj, siromašnoj i devastiranoj opštini, kako ne bi morali da se sele zbog posla, već da ostanu na svom ognjištu, tamo gde su im koreni, gde su živeli i stvarali njihovi preci - ističe vlasnica firme Nevenka Kostadinov i nastavlja:

 

  -Od početka našeg poslovanja do danas bili smo i ostali oslonac pripadnicima marginalizovanih grupa kao sto su: mlađi od 30, stariji preko 50 godina, ženama, samohranim roditeljima, romima, osobama sa invaliditetom, kao i celoj društvenoj zajednici. Socijalna komponenta našeg poslovanja i društvena odgovornost su nešto na sta smo danas posebno ponosni.

Nevenka Kostadinova

* 

  Kvalitet je Vaš zaštitni znak, klijenti Vas prepoznaju. U čemu je formula uspeha?

-Kao mala porodična kompanija zadovoljstvo naših klijenata nam je na prvom mestu. To nije nimalo lako, naročito ne za male firme, u kojima ne raspolažete sa dovoljno kapaciteta. Zato je naš menadžment u potpunosti posvećen kvalitetu, jer je to jedan od puteva do zadovoljnog i lojalnog klijenta, koji je naš najveci resurs.

*

   Ove godine izabrani ste među kandidatkinje za nagradu „Cvet uspeha“ Udruženja poslovnih žena Srbije. Šta za Vas lično znači ovo priznanje?

* 

  -Ja sam tip osobe koja voli da se takmiči. volim da budem uvek u društvu pametnih, sposobnih i uspešnih. Upravo nominacija za ovo priznanje samo po sebi predstavlja uspeh, jer se svrstavate među dvadesetak, mogu reci najhrabrijih žena, jer je ulazak u burnim poslovnim vodama samo po sebi hrabrost.

 

Koji su planovi za budućnost?

-Kao porodična firma voleli bismo da doživimo smenu generacije, da nas naslede nasa deca, da firma i biznis nastave da žive, rastu i napreduju. Za to je neophodno profesionalizovati kompaniju i rukovoditi je u skladu sa trendovima, koji postaju sve turbulentniji.

Preduzetnice u našoj zemlji se suočavaju sa mnogim problemima. Kako biste ocenili trenutnu poslovnu klimu i šta učiniti da se stvore povoljniji uslovi za poslovanje privatnih preduzeća?

 

-Uslovi poslovanja su se dosta promenili u poslednjih nekoliko godina. Iz godine u godinu mi se cini da je sve teže, narocito mikro i malim preduzećima. Prvo što bi trebalo jeste osnaživanje porodičnih i malih preduzeća, jer su oni ogroman resurs privrede jedne zemlje. Poslovanje u malim i siromašnim sredinama je jos teže, tu se susrećete sa bezbroj problema. Za takve sredine investitori ne pokazuju interesovanje. Migracija iz takvih mesta je toliko intenzivna da preti da isprazni i obezljudi te male sredine. Zato treba domaća preduzeca da budu u fokusu, da imaju pristup povoljnim izvorima finasiranja, da se smanje nameti i birokratija, jer sve to ubija sektor mikro i malih preduzeća. U malim sredinama zapošljavanje i osnaživanje žena je od izuzetnog značaja, jer tamo gde je žena, tamo je dom i porodica, tamo je porodicno gnezdo.

* 

    Šta biste poručili ženama koje se odluče da uzmu svoju sudbinu u svoje ruke i postanu preduzetnice?

 

  -Moj moto je da “Svaka žena moze da poleti, samo treba da se seti”. Biti žena, supruga, majka, domaćica, sve su to izazovne uloge za jednu ženu. Ako jedna žena može da se nosi sa svim tim ulogama, ne treba da se plaši uloge preduzetnice, vec treba da preuzme stvari u svoje ruke i zaplovi u burnim biznis vodama - zaključuje Nevenka Kostadinov u razgovoru za Net Magazin.

(02.11.2024)

 

PREDSTAVLJAMO DOMAĆE PREDUZETNIKE  GREGOR GUBERINIĆ ("BIBLI") 

Firma srpska, kvalitet evropski 

Ime Gregora Guberinića dobro je poznato u svetu domaćeg preduzetništva. Vlasnik kompanije „Bibli“ ostvario je svoju viziju, o čemu svedoče i brojna priznanja, od kojih najnovije stiže od organizacije EY (Ernst & Young). To je bio povod za intervju koji je “Net magazin” vodio sa uglednim privrednikom.

Opširnije: Gregor Guberinić 

INTERVJU   NEMANJA ČEDOMIROVIĆ

Posvećenost sopstvenoj viziji

Na ovogodišnjem izboru za preduzetnika godine EY, među kandidatima bio je i Nemanja Čedomirović. Njegova kompanija GROWIT doživela je svoj procvat kada je počela da pruža konsultantske usluge u oblasti čija je teorija odavno razvijena, ali se do pre nekoliko godina nije primenjivala skoro nigde u svetu. Radi se o metodama agilnosti, odnosno o poboljšanju prilagođavanja velikih, tromih kompanija ili njihovih delova na tržišne uslove, na poboljšanje komunikacije među zaposlenima, povećanje zadovoljstvom na poslu i samim tim ukupnim efektima rada.

GROWIT AGILE je tim posvećenih, hrabrih i doslednih individualnih profesionalaca okupljenih oko vizije radnog mesta otpornog na budućnost. Podržavaju organizacije na njihovom putu da implementiraju AGILE prakse i uživaju u vožnji.

Kompanija GROWIT je implementirala metode agilnosti u radu klijentima sa kojima je sarađivala tokom pet godina bavljenja ovom temom. U kompaniji GROWIT insistira se na potpunoj transparentnosti, od protoka novca kompanije do zarada zaposlenih i svih protokola kompanije.

 

* Kompanija GROWIT izgradila je zavidnu reputaciju. Početak je bio težak, kada se sada osvrnete na put koji ste prešli šta biste izdvojili kao ono čime se najviše ponosite?

 

-Najveća stvar je što smo iz svih teških situacija izlazili zajedno kao pobednici. Uglavnom kada su teški trenuci većina odustane – ističe Nemanja Čedomirović i nastavlja:

-Mi smo u svim ovim godinama zajedno, kao tim, savladavali prepreke na putu, kako bismo danas bili ovde gde jesmo. To nas je povezalo još jače, pokazalo nam da imamo prave ljude sa kojima želimo da radimo i dan danas.

*  Profesionalizam je Vaš zaštitni znak, klijenti Vas prepoznaju. U čemu je formula uspeha?

-Reputaciju smo gradili najviše kroz naš profesionalni pristup, ali i rezultate koje smo postizali za klijente. Dobri rezultati su uticali na dugogodišnje saradnje sa njima.

Glavni sastojak u formuli uspeha je davanje 101% sebe u svakom projektu. Klijenti moraju da osete, ali i da vide da mi dajemo više od maksimuma, tako gradimo reputaciju.

 

Nemanja Cedomirovic

* Šta za Vas lično znači priznanje EY?

-Da to što radimo neko sa strane vidi i priznaje. Nismo neko usamljeno ostrvo, gde radimo u malom ekosistemu, već je renomirana kompanija poput EY prepoznala da to što radimo je kvalitetno i vredno pomena među svim ostalim preduzetnicima koji su nominovani.

* Koji su planovi kompanije za budućnost?

-Nastavljamo istim tempom kao i do sada. Fokus nam je na trenutnim klijentima i projektima, i da ih podignemo na još viši nivo.

Naš rad i način rada nose kvalitet svetskog nivoa. Iskoristićemo priliku da ono što najbolje znamo da radimo ponudimo i klijentima u zemljama koje još uvek ne pokrivamo.

Trenutno radimo na širenju na nova tržišta, cilj nam je pre svega Evropa, a onda i Amerika u bližoj budućnosti.

* Preduzetnici u našoj zemlji se suočavaju sa mnogim problemima. Kako biste ocenili trenutnu poslovnu klimu i šta učiniti da se stvore povoljniji uslovi za poslovanje privatnih preduzeća?

-Jedna od glavnih karakteristika preduzetnika je “da se snađemo” koja god da je situacija ispred nas. Prepreka i problema će uvek biti, to nije upitno, pitanje je samo koliko smo kreativni i istrajni u rešavanju istih.

Za stvaranje povoljnijih uslova za poslovanje, treba samo da “prepišemo” kako to funkcioniše u drugim zemljama i da implementiramo kod nas.

Digitalizacija Sistema u potpunosti i smanjenje poreskih nameta bi sigurno doprineli tome.

Pored toga u svetu je dostupno mnogo tehnoloških servisa koji nisu dostupni u našoj zemlji ili ne mogu da se koriste zbog toga što naš zakon to ne prepoznaje, pa bi smo tu trebali da pratimo trendove i da se prilagodjavamo i u toj sferi kako bi koristili rešenja koja doprinose poboljšanju uslova poslovanja.

 

*  Šta biste poručili mladim ljudima koji se odluče da uzmu svoju sudbinu u svoje ruke i postanu preduzetnici?

 

 

-Da budu istrajni, uporni, da se ne plaše. Da očekuju da će biti problema i teških dana verovatno čak i godina. Da ne ulaze u preduzetništvo samo zbog para, već zbog svega što taj svet nosi sa sobom, a to je pre svega sloboda u donošenju odluka i usmeravanja kuda se kompanija kreće. U preduzetništvu nema limita, možemo onoliko daleko da odemo i puno postignemo koliko smo spremni da “zalegnemo” i damo sebe za tu svoju ideju ili viziju koju imamo – zaključuje Nemanja Čedomirović.

(11.03.2024)