PREDSTAVLJAMO DOMAĆE PREDUZETNIKE GREGOR GUBERINIĆ ("BIBLI")
Firma srpska, kvalitet evropski
Ime Gregora Guberinića dobro je poznato u svetu domaćeg preduzetništva. Vlasnik kompanije „Bibli“ ostvario je svoju viziju, o čemu svedoče i brojna priznanja, od kojih najnovije stiže od organizacije EY (Ernst & Young). To je bio povod za intervju koji je “Net magazin” vodio sa uglednim privrednikom.
* Ono što čitaoce “Net magazina” zanima jeste – kako nastaje preduzetnička ideja? Kako ste vi odlučili da počnete da se bavite privatnim biznisom i to baš ovim biznisom kojim se bavite, konkretno u prehrambenoj industriji?
-Ja sam diplomirao na prirodno-matematičkom fakultetu u Beogradu. Bavio sam se trgovinom punih 20 godina i onda mi se pružila prilika da otkupim objekat koji se bavio mesnom industrijom, a koji se nalazi nedaleko od Beograda u kome ja živim. Tad mi je palo na pamet da to učinim i da pokušam nešto da ostvarim kada je mesna indsutrija u pitanju, mada se nikada nisam bavio mesnom industrijom. Nikada nisam ništa znao o njoj. To je bio svojevrstan izazov za mene. Jas am smatrao da je to neka šansa. Svi su mi govorili: kud si pošao, zbrinut si, šta ulaziš u posao o kome nemaš iskustvo? Zašto ulaziš u neizvesnost, u posao koji je apsolutna neoznanica?
Međutim, ja sam imao tada u glavi ovakvo razmišljanje: ako ne uđeš u to, kajaćeš se. Ne znam rezultat, ali znam da ću se kajati. I tada sam razgovarao sa svojom suprugom. Rekao sam joj za modu ideju, a ona mi je odgovorila: znam ja šta ti hoćeš, znam da ti želiš i možeš više i da ti ovo vidiš kao priliku, prema tome samo idi gde si naumio. Dakle, imao sam ohrabrenje iz kuće. Moja je supruga dodala: idi, znam da ćemo te manje imati, kao i ti nas, ali svesna sam i ja da ćeš se kajati ako ne uđeš u tu priču.
* Kompanija „BIBLI“ izgradila je zavidnu reputaciju. Kada se sada osvrnete na put koji ste prešli šta biste izdvojili kao ono čime se najviše ponosite?
-Ponosan sam najpre na visok kvalitet proizvoda koji smo uspeli da izgradimo i zadržimo, a potom i na kontinuitet. Najpre, uspeli smo da jedan tradicionalni proizvod kakav je čvarak, po kome nas prepoznaje čitav svet, vratimo na trpeze, a i među delikatese.
Da smo uradili sjajnu stvar na promociji srpske tradicije i proizvoda koji su nezaobilazm u našoj gastronomskoj ponudi, svedoči i osvojeno prestižno svetsko priznanje – „Superior Taste Award“ koje nam je 2018, a potom i 2022. godine u Briselu dodelio International Taste & Quality Institute za proizvode – domaći čvarci i domaća svinjska mast. To je bila tačka iz koje nema povraka nazad kada je reč o proizvodnji čvaraka. Uspeli smo da pokažemo da čvarak kao proizvod ima potencijal svetskih razmera, a kreiranje različitih ukusa i inovativnih pakovanja, rezultat kreativnosti našeg tima.
* Kvalitet je Vaš zaštitni znak, klijenti Vas prepoznaju. U čemu je formula uspeha?
-Apsolutno ste u pravu. Za nas u kompaniji “Bibli” kvalitet je uvek na prvom mestu. Uspeli smo u nameri da stvorimo prvoklasan proizvod koji je kod kupaca prepoznat po kvalitetu koji traje, evo sada već, duže od pet godina. Izuzetno sam ponosan na činjenicu da veliki broj roditelja širom Srbije ima poverenje u naše proizvode i vrlo često čujemo da su upravo deca naši najverniji konzumenti.
Formula uspeha je vrlo jednostavna – jedan procenat kreativne inspiracije i 99 procenata predanog rada.
Kad sam ja sa svojom firmom otkupio spomenuti objekat, ja sam se pitao šta ću da radim, koje ću proizvode imati. Krenuli smo sa proizvodima od konjskog mesa. Pomislio sam: važno je da počnemo nekako, toga nema na tržištu, međutim to nije prošlo. Mali procenat ljudi konzumira konjsko meso. Ubrzo sam shvatio da ne mogu da se takmičim sa velikim igračima u mesnoj industriji i da oni imaju stotine proizvoda. Onda sam ja video kazan u tom pogonu. Upitao sam čemu to služi i dobio odgovor da je u pitanju kazan za topljenje masti i pravljenje čvaraka. Meni je tad sinula ideja i ja sam pored tog kazana proveo 13 meseci., da bih shvatio tu tehnologiju. Nisam znao ni koje se sirovine koriste. Malo po malo, proveo sam više od godinu dana proučavajući tu tehnologiju i sam radio na kvalitetu čvaraka. Našao sam dobavljača koji uvek isporučuje kvalitetnu sirovinu. To je bio prvi korak, a posle sam polako usvajao proces proizvodnje, recepturu, da bih zaključio da je srpski čvarak jedan brend koji zaslužuje pažnju. Međutim, tu nisam video kvalitet. Jeste to tradicionalni srpski proizvod i svi konzumiraju čvarke, ali ja sam zaključio da čvarak može biti bolji. Ljudi koji su se bavili time uzmu tu slaninu, naprave čvarke, svi ih vole, kakvi su takvi su, ali sve se pojede. Shvatio sam da čvarak može da bude i kvalitetniji, da ne mora biti onoliko mastan. Shvatio sam da mogu da mu poboljšam i ukus. Većina proizvođača dobije od sirovine dvadeset do dvadeset pet posto čvaraka. Mi dobijamo četrnaest i po kilograma. Znači od sto kilograma sirovine dobijamo čertnaest i po kilograma čvaraka, a većina ima dvadeset i preko. Zašto? Pa nisu ga upržili. Nisu ga iscedili. Žele da imaju veću količinu na uštrb kvaliteta. Mada, mi Srbi volimo mastan čvarak. Ali do neke mere. U suštini je vrlo jednostavno. Kvalitetna sirovina, odlični kazani, obrada... Proces proizvodnje – dobro ga upržiti, iscediti, napraviti hrskavim i u tom čvarku ne postoji ništa sem kuhinjske soli. Ne postoji nikakvo „E“. To je jedan sjajan i zdrav proizvod, čista slanina i kuhinjska so, uz dodatak mleka u prahu, ali to je u minimalnim količinama, samo da bi se dobila ona zlatno žuta boja.
Naše proizvode izvozimo u Crnu Goru, Bosnu i Hercegovinu i Makedoniju. Imamo zastupnike u tim zemljama bivše Jugoslavije. Takođe izvozimo mast u Bugarsku. Naš pogon je sertifikovan za izvoz u zemlje članice Evropske Unije. Ne možete tek tako dobiti taj sertifikat koji se svake godine obnavlja. Imate kontrolu. Ali ta naša mala firma i taj naš pogon je sertifikovan i svake godine se vrši kontrola, a to govori da mi moramo zadovoljiti razne uslove da bismo dobili jedan takav sertifikat i da možemo da plasiramo naše proizvode na tržište Evropske Unije. To govori o bezbednosti hrane, Znate kako su se prodavali čvarci? Dođete na pijacu, onaj uzme, zamota fišek, lizne prst, zahvati šakom, uzme one pare, vrati vam kusur i napuni vam onu kesu ili fišek. Naliže se i novčanica i čvaraka i svega i vi to treba da nosite kući i date vašem detetu da jede. To ne može tako. Veliki broj potrošača proizvoda „Bibli“ su deca. Zašto? Zato što je proizvod kvalitetan, ukusan i bezbedan, a roditelji prepoznaju tu činjenicu.
* Šta za Vas ično znači priznanje kompanije EY ?
-Biti među 28 najuspešnijih srpskih menadžera po izboru renomirane svetske kuće kakva je Ernst & Young za mene je čast i privilegija. To je potvrda dobrih odluka koje donosim sa kolegama u menadžmentu kompanije „Bibli“ i dokaz da odgovoran pristup poslu uz svakodnevni rad uvek ostanu zapaženi. Vidite, to je i dokaz da i u ovim teškim vremenima prepunim izazova prouzrokovanim najpre ratom na Istoku Evrope, energetskom krizom, visokom inflacijom i problemima u lancima snabdevanja uspevamo da održimo stabilnu proizvodnju i isporučimo našim kupcima kvalitetne proizvode.
* Koji su planovi kompanije za budućnost?
-Ne gledamo predaleko u budućnost. Trudimo se da imamo jasnu viziju i pravac kuda idemo, ali su i okolnosti na svetskom tržištu takve da vas teraju da odluke donosite na osnovu kratkoričnih planova i inputa koji se menjaju na dnevnom nivou. Želja je da dodatno proširimo asortiman ponude, ali ne po svaku cenu, jer jedini naš cilj i plan koji nema alternativu je da zadržimo kvalitet svih naših proizvoda i u vremenima koja dolaze.
* Preduzetnici u našoj zemlji se suočavaju sa mnogim problemima. Kako biste ocenili trenutnu poslovnu klimu i šta učiniti da se stvore povoljniji uslovi za poslovanje privatnih preduzeća?
-Čovek mora da nauči da se prilagođava okolnostima. Moj stav je da u biznisu uvek može doći do nepredviđenih situacija i problema, a u to nas je samo u poslednjih nekoliko godina uverila pandemija koronavirusa, pokidani lanci snabdevanja, rat između sve zemlje – najveće sirovinske baze u Evropi. U vrlo kratkom period od samo tri godine, suočavamo se sa ogromnim globalnim krizama koje, svaka na svoj način, razaraju svetsku ekonomiju. Od toga, naravno, nije izostavljeno ni tržište u Srbiji. Ima mnogo prostora za unapređenje, ali moramo biti iskreni i reći da danas živimo u mnogo uređenijem sistemu i predvidljivijem poslovnom okruženju, nego što je to bio slučaj ranije. Svaki akter u ovom lancu preduzetništva mora preuzeti svoj deo odgovornosti . Od države, potrošača, pa sve do trgovinskih lanaca, proizvođača i dobavljača. Samo tako ćemo uspeti da svi zajedno doprinesemo daljem razvoju tržišta i poslovne klime u Srbiji.
* Šta biste poručili mladim ljudima koji se odluče da uzmu svoju sudbinu u svoje ruke i postanu preduzetnici?
-Poručio bih im da je samo predan rad uz ogromna odricanja formula uspeha. Apsolutno podržavam sve mlade ljude koji se odluče da preuzmu sudbinu u svoje ruke i otisnu se u preduzetništvo. I sam sam primer osobe koja je u svojim dvadeswetim godinama života krenula putem privatnog biznisa i nikad nije razmišljala o onoj staroj mantri naših roditelja o sigurnom poslu, sigurnoj plati i radnom vremenu „od sedam do tri“. Smatram da samo brabri ljudi koji su spremni na hrabre poteze i odricanja mogu ići dalje. Preduzetništvo, poput života, prepuno je izazova, ali sam siguran da ukoliko je mlada osoba spremna na upornost i rad, može napraviti čudo, dosegnuti nezamislive grance – zaključuje Gregor Guberinić.
(11.04.2023)